PlayStation Türkiye Ürün Müdürü Mustafa Yiğit ile merak edilenler üzerine…

Konsollar oyun sektöründe uzun zamandır piyasaya hükmediyor ve PlayStation 4 de şimdiki konsol neslinin en fazla satan cihazı konumunda.

Hazır PlayStation 4 Slim, PlayStation 4 Pro ve PSVR piyasaya çıkmışken biz de Sony PlayStation Türkiye Grup Ürün Müdürü Mustafa Yiğit ile oturduk, uzunca sohbet ettik.

Sizi merak ettikleriniz ve Mustafa Yiğit’in önümüzdeki döneme ait çok önemli cevaplarla baş başa bırakıyoruz, keyifli okumalar.

En basit sorudan başlayalım isterseniz, önce sizi tanıyalım. 🙂
Ben Mustafa Yiğit, altı yıldır Sony’de çalışmaktayım. İlk olarak PlayStation Pazar Sorumlusu olarak başlamıştım, son iki senedir de PlayStation Türkiye Sorumlusu olarak görev yapmaktayım.

-Bizim sektördeki yöneticilere en sık sorulan sorulardan biridir, Profesyonel hayatın dışında oyunlar hayatınızda ne kadar yer kaplıyor, vakit bulabiliyor musunuz?

Açıkçası eskiden çok daha fazla vakit bulabiliyordum zira ben oyunculuğa Amiga ve Sega Mega Drive dönemlerinde başladım. PlayStation’a girene kadar da bu devam etti ancak ama iş yoğunluğunun üzerine bir de oğlum oldu bildiğiniz gibi, bu yüzden boş vakitlerimi oyun ve aile arasında dengelemem gerekiyor artık. Yine de Star Wars: Battlefront’u 101 saat oynamışım mesela, o yüzden yeterince de vakit ayırdığımı düşünüyorum.

01

-PlayStation 4 Slim ve PlayStation 4 Pro’dan beklentileriniz neler?
Bildiğiniz gibi mevcut PlayStation 4’lerin fiyatlarını düşürdük, 500GB’lık versiyonu 1299TL, 1TB’lık versiyonu ise artık 1499TL’ye satılmakta. Açıkçası PlayStation 4 Slim’in Türkiye satışları çok iyi gidiyor ve bunda 29 Eylül’de başlayan ve konsolun yanında oyun hediye edilen FIFA kampanyasının da etkisi var. PlayStation 4 Pro’yu da 10 Kasım tarihinde Dünya ve Avrupa ile aynı anda Türkiye’de de satışa çıkartacağız. Ancak satış fiyatı önümüzdeki günlerde belli olacak, biliyorsunuz döviz kurları çok dalgalı ve sonradan fiyatlarda revizyona gitmemek adına fiyatın belirlenmesi için en azından Ekim ayı sonunu bekleme kararı aldık.

Diğer taraftan PS4 Pro’dan beklentilerimiz yüksek çünkü ilk defa ara jenerasyon bir konsol piyasaya sürülecek, bu noktada bir kez daha hatırlatmam gerekiyor ki PlayStation 4 Pro halen bir PlayStation 4 ve biz de onu yeni bir jenerasyona ait olarak görmüyoruz, bu yüzden konsol PlayStation 4 logosu ile beraber duyurmayı ve piyasaya çıkarmayı tercih ettik. PlayStation 4 Pro önemli, çünkü geçen zamanda oyuncuların beklentileri yükseldi ve 4K çözünürlük ve HDR’nin yaygınlaşmasıyla beraber konsol oyuncuları da artık benzer beklentilere sahip.

-Konsolların PC’ye göre en önemli argümanlarından biri “bir kez satın al ve unut” modeliydi. İlk defa konsol upgrade’i gibi bir durum çıktı karşımıza, bunu riskli buluyor musunuz? Bu VR’ın da etkisiyle gelişen geçici bir durum mu ve konsollar alıştığımız piyasa seyrine dönebilecek mi?
Öncelikle bir kez daha altını çizelim, bu ürün hala bir PlayStation 4 ve biz henüz bu jenerasyonu kapatmış değiliz. Kısaca 6-7 sene olarak belirtilen konsol ömürleri bundan sonra da devam edecek zira PlayStation 4 Pro için ayrı bir strateji belirlemeyi düşünmüyoruz. Tüm oyunlar ve eklentileri hem PS4’te hem de PS4 Pro’da çalışmaya devam edecek ve kesinlikle PlayStation 4 Pro’ya özel bir oyun piyasaya sunulmayacak.

Pro’nun çıkışını tamamen VR’a bağlamak da doğru değil açıkçası, 4K gibi yeni teknolojilerin de bunda etkisi var. amacımız farklı beklentileri olan oyunculara da cevap verebilmek. Zira VR için tüm geliştirmeler ve optimizasyonlar da PlayStation 4’e göre yapılmakta.

-Peki müşteri hedef kitleniz nedir, PS3’ten sonra konsolunu yenilememiş yeni kullanıcıları mı hedefliyor PS4 Pro, yoksa mevcut PS4 kullanıcılarının da yeni konsolu satın alacağını düşünüyor musunuz?
Biz ilk PS4 kullanıcılarının önemli bir bölümünün PS4 Pro’ya geçiş yapacağını düşünüyoruz açıkçası, çünkü PS4’ü satın alanlar bizim “early adopter” dediğimiz teknolojiyi çok yakından takip eden kitleydi ve 4K, HDR ve 60fpss gibi iyileştirmelerden faydalanmak isteyeceklerdir.

Diğer taraftan yeni kullanıcılar anlamında da konu tamamen beklentiler ile alakalı. Teknik beklentileri yüksek olan oyuncular PS4 Pro’yu tercih ederken, daha “casual” oyuncular ve ağırlığını VR’a veren diğerleri de tercihini standart PS4 ve PS4 Slim’den yana kullanacaktır.

00

-PSVR’a gelelim, biz VR sektörünün geleceğini büyük oranda Sony’nin başarısına bağlı görüyoruz, ürün desteği ve kolay ulaşılabilirlik sebebiyle. Sizin görüşünüz ne, oyuncuların alışkanlıklarını değiştirebilecek misiniz?
VR’ın yaygınlaşmasında PSVR’ın çok büyük payı olacağı görüşüne katılıyorum zira şu an dünyada 40 milyon adet PlayStation 4 var hanelerde ve bu kullanıcıların bir kamera ve PSVR’ı satın almaları yeterli olacak.

PSVR ayrıca sosyal bir cihaz çünkü üzerindeki işlem ünitesi sayesinde görüntüyü bir taraftan da televizyona vererek diğer insanların da eğlenceye ortak olmasını sağlıyor. Bu Social Screen özelliğine çoklu Dual-Shock 4 desteğini de eklersek PSVR bu deneyimi tek kişilik bir bir eğlence olmaktan çıkartıyor. Biz elbette oyuncuların tamamının VR tarafına geçeceğini düşünmüyoruz ama büyük bir kısmının da VR tarafını deneyimleyeceğine eminiz çünkü sadece oyun tarafı değil, oyun dışı içerik ile de biz bunu destekleyeceğiz. Belki yeni kullanıcılar için giriş paketi, kamera ve PSVR’ın alınma gerekliliği eğlenceye giriş paketi fiyatını biraz yükseltiyor ancak yine de rakiplerimize göre çok çok düşük kalıyor.

-PSVR’ın Türkiye çıkış tarihi ve fiyatı konusunda bir gelişme söz konusu mu?
Biz ülke olarak ikinci faz ülkeler arasındayız. Ürün 13 Ekim tarihinde Avrupa ve diğer bazı ülkelerde piyasaya çıktı ancak şunu da anlamak lazım, PlayStation için çok hareketli bir dönemden geçiyoruz. PS4 Slim ve PS4 Pro için çalışmaların tamamlanması, tanıtımlar yetmezmiş gibi bir de PSVR için yeni bir üretim hattı kuruldu ve talepleri makul zamanda karşılayabilme adına bazı ülkelerde piyasaya çıkmak ve yeterli stoğu sağlayıp sonraki fazlara geçmek yönünde bir değerlendirme söz konusu.

Biz de diğer 13-14 ülke ile beraber 24 Ocak 2017 tarihinde PSVR’ı Türkiye’de satışa sunacağız ve bu sene sonunda Türkiye’de 300.000 hanede PlayStation 4 olmasının beklendiğini göz önüne alırsak, ilk aşamadan 30.000 adet civarında PSVR’ın satılmasını bekliyoruz. Ayrıca şunu da belirtmem gerek, biz Türkiye’de bu 300.000’lik rakama tarihin satış anlamında en başarılı konsolu olarak gösterilen PlayStation 2’den altı ay daha önce ulaştık.

02

-Türkçeleştirme konusuna geçelim çünkü Sony bu konuda öncülerden biri oldu ve çok çok kaliteli işlere imza attı. Bunun olumlu dönüşlerini görüyor musunuz ve ilerleyen dönemde de PlayStation oyunlarına Türkçe alt yazı veya seslendirme ile ulaşabilecek miyiz?
Kesinlikle çok faydasını görüyoruz. Biz 2010 yılında yerelleştirme konusuna ağırlık vermeye başladık ve ilk olarak PS3, PsVita ve PS4’ün işletim sistemlerini Türkçeleştirmiştik hatırlarsanız. Bundan sonra da Uncharted 3, God of War III, Gran Turismo 5 ve The Last of Us gibi oyunlara Türkçe desteği sağlamaya başladık. Şunun da mutluluğunu yaşıyoruz, PS4 lansmanından beri çıkarttığımız neredeyse tüm oyunlarda biz Türkçe alt yazı veya Türkçe seslendirme desteğini verdik, en son örnek de Uncharted 4 bilindiği gibi.

Uncharted 4’ü beklerken de belki hala oynamayanlar vardır diye Uncharted: The Nathan Drake Collection‘ı getirdik ve ilk iki oyuna da Türkçe dublaj seçeneğini ekledik. Biz bunların faydasını çok gördük, sen de biliyorsun ki ülkemizde en çok satan oyunlar genelde futbol oyunları ve neredeyse onların seviyesine gelmiş bir Uncharted 4 satışı söz konusu. Biz kesinlikle buna devam edeceğiz ve tüketicilerden de beklentimiz ister dijital ister kutulu tarafta olsun “PlayStation Türkiye” tarafına ait olan oyunları almaları.

Bir de güzel haber verelim o halde, “ben üç oyunun ikisini oynamıştım” benzeri çok dönüş aldık Uncharted: The Nathan Drake Collection piyasaya çıktığında. Kasım ayından itibaren oyuncular ilk üç oyunu ayrı ayrı satın alabilecekler, üstelik 69 TL gibi oldukça da uygun bir fiyatla.

-Bir de çok eleştirilen oyun fiyatları konusu var tabii, siz bu konu hakkında ne söylemek istersiniz?
Oyun fiyatlarını uygun rakamlara düşürmek elbette önceliklerimiz arasında ama sen de biliyorsun, SCE tarafından dağıtılan AAA oyunların yurt dışı satış fiyatı 69 euro’dur, PSN’de ise 59 euro. Bunun üzerine %6.7 ÖTV ödüyoruz ve yine de fiyatları 229 TL seviyesinde tuttuk. 69 euro’yu basitçe TL’ye çevirsek, ÖTV eklemeden bile bundan daha yüksek bir rakam elde edersiniz. Başka firmalar tarafından dağıtılan oyunların daha yüksek fiyatlara çıkmasından dolayı da bizi sorumlu tutabiliyorlar gerçi, karışıklık oluyor herhalde. 🙂

Yine de fiyatların bu düzeyde olmasını oyun pazarının daha da genişlemesi yönünde önemli bir engel olarak görüyoruz ancak dediğim gibi bu hassaslıkla üzerinde durduğumuz bir konu Uncharted 4 örneğinde olduğu gibi ve bu gibi detaylara dikkat ederek Türkiye’de korsanın önüne geçebildiğimizi düşüyorum.

-Oyunlarda dijital dağıtımın payı da giderek yükseliyor, diğer taraftan ülkemizde AKK gibi bir problem de söz konusu. PSN hakkında ne söyleyebilirsiniz?
Son iki senede %110 büyüyen bir PSN TR var, bunun en önemli sebebi PlayStation Plus, diğeri de elbette dijital oyundaki. Elbette bu noktada PSN’in fiyat avantajı var ve biz bunu SCE’nin ilk parti çıkarttığı Uncharted 4 gibi oyunlarda uyguluyoruz. Uncharted 4’ün kutulu versiyonu 229 TL iken PSN versiyonu 179 TL idi mesela. Bazı sorular da geliyor mesela, “ben oyunları PSN’den alırsam bu Türkiye’ye yatırımları engeller mi?” şeklinde, tam tersi, oyunları PSN Türkiye’den satın almak da Türkiye’ye yapılan yatırımların artmasını sağlıyor. Bunu üçüncü parti dağıtımcıların PSN Türkiye üzerinden satılan oyunları için de düşünebilirsiniz zira önemli farklar var.

AKK konusu ise bu noktada önemli bir sorun ama bunu aşmak için servis sağlayıcılar ile bazı görüşmelerimiz mevcut, inşallah iyi bir noktaya geleceğiz ve iyi haberler vereceğiz bu konuda da zira ülkemizde 2.075.000 PSN kullanıcısı var şu anda.

-Keyifli sohbet için çok teşekkür ederiz.

myigit324

Henüz yorum yok.

Yorum Yapın

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

LEVELONLINE

Burası Türkiye'nin en çok satan oyun dergisi LEVEL'ın web sitesi... Site, dergiden bağımsız bir yapıya sahip. Yani site içeriği ayrı, dergi içeriği ayrı...

Her gün onlarca; haber, özel haber, inceleme ve makale yazıyoruz. Her gün güncelleniyoruz. Birçok son dakika haberi de cabası... Tüm bunları Türkiye'nin en tecrübeli oyun editörleri yapıyor.

TWITTER

Crush Online’da Sezon 1 Başladı! https://t.co/jhBadJr1R3 https://t.co/J37toCIIbO
Ey Odin! Gücünü bizden esirgeme! The Great Whale Road’u test ettik; https://t.co/1STxEiefy8 https://t.co/nY20FP31VN

Flickr