Europa Universalis IV

    0
    9

    Kendimi bildim bileli, Paradox oyunlarının hastasıyımdır. Böyle deyince eminim bir grup oyun sever şapka çıkarıyor, bir kısımsa bu sayfaya resmen sinek ilacı sıkıyordur. Eee, koskoca Paradox oyunu bunlar, ya seveceksin ya da nefret edeceksin, yapacak bir şey yok. Firmanın ürettiği en iyi yapımlar pek tabii ki strateji türünde ve Europa Universalis (EU) serisi de bizleri gönülden fethetmiş, her yeni oyunuyla envaiçeşit farklılığı beraberinde getiren, muazzam yapımlardan birisi. Serinin dördüncü oyunu olan EUIV de her zaman olduğu gibi yine firmanın kalitesini konuşturduğu yapımlardan biri olmuş.

    08Neredeyse her Paradox oyun yazısı girişinde belirttiğim bazı noktaları EUIV ile bir defa daha gündeme getirmek istiyorum. Pek sevgili okur… Bir defa istediğin kadar strateji sev, okuduğunu anladığın bir İngilizce bilgin yoksa bu oyunu göm gitsin. Ha, “Strateji seviyorum ve İngilizce öğreniyorum.” dersen de avantajına olur, o da ayrı. Sonra özellikle EU oyunlarında hep dile getirdiğim gibi, ne yap yap, o “tutorial” bölümlerin her birisini adım adım, kelime kelime oyna, yoksa oyunda hiçbir şansın olmaz. Bir de eğer seriye yabancıysan, yapay zekâ zorluğunu normal seviyede bırak ve oyunun genel zorluğunu da kolay seviyeye çek. Aksi halde çok hızlı bir şekilde Denetim Masası içerisinde, “Program kaldır” kısmında bulursun kendini… Uyarı da yapıldığına göre şimdi efsane serinin son oyununa daha yakından bakabiliriz.

    Seriye aşina olanlar, ekran açıldığı zaman çok da farklı bir menü görmeyecekler. Bildiğimiz EU geçiş ekranlarının sadece biraz daha cilalı hali söz konusu ki oyun içerisindeki arayüz de eski oyunları fazlasıyla andırıyor. Zaten andırmasa komik olurdu çünkü fazlasıyla detaylı olan oyun, yıllar içerisinde edindiği takipçilerini sırf daha estetik görünmek için yabana atamaz. Bu arada oyunun şimdiden üç adet DLC’si olduğuna da değinmek isterim ki ön sipariş verenler bu konuda bir hayli şanslılar. Neyse efendim, ilk yapmanız gereken, menüden otomatik kayıt sistemini ayarlamak. Normalde senede bir defa yapılan kayıtları, eğer yaptığınız hamlelerden çok emin değilseniz aylık ya da yarım yıllık olarak ayarlayabilirsiniz.

    Oyun içerisinde bulunan her bölgenin birbirinden farklı özellikleri söz konusu olduğu gibi, yine her bir bölge kendi konumuna, ticaret hacmine, ticaret ürünlerine ve ödediği vergiye göre değerleniyor. Bölgelerin içerisinde ünite ve bina yapabiliyoruz. Oyunun geneline hükmeden üniteler süvari, piyade ve menzilli silah dışında gemi ve kiralık asker olarak bölünüyor. Binalarımız altı grup altında ve her bina kategorisinin iki adet de Special Building kısmı bulunuyor. Fakat her bölgeye sadece bir bina kategorisinin “special” serisini çıkabiliyoruz. Kaynak kısmındaysa önceki yapımlardan tanıdığımız Treasury, Manpower, Stability, Prestige ve Legitimacy beşlisini görmek mümkün ama EUIV’te dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan bir tanesi Religion, yani din seviyesinin düzenli olarak yukarılarda tutulması ki aksi takdirde tüm imparatorluk bir anda isyana kalkabiliyor.

    09Oyunu durdurma mantığı pek tabii ki halen devam etmekte ama oyun durmuş haldeyken de tüm komutları verebiliyoruz. Özellikle topraklarımız fazlasıyla büyüdükten sonra daha rahat hareket etmemiz için geliştirilmiş olan Production Interface ile dilediğimiz birimi, dilediğimiz bölgede tek bir tıkla üretim sırasına alabiliyoruz. Eski oyunlarda canımı fazlasıyla sıkan tarihsel tutarsızlık da dördüncü oyunla büyük ölçüde giderilmiş. Doğu ve Batı arasında oluşan o uçurumdan eser yok diyebilirim. Bu duruma etki eden en önemli yenilikse şüphesiz teknoloji ve fikir sistemi. Başta Osmanlı olmak üzere, Müslüman ülkelere verilen önem ve tarihsel yapıların değişmesi de benden tam not almayı başardı…

    Tüm bu detayların haricinde EUIV; gelişmiş yapay zekâsı, derin harita duygusu ve özellikle eski oyunlara göre nispeten daha kolaylaştırılmış harita hâkimiyeti ile strateji severlerin yine göz bebeği olma konusunda bir hayli iddialı. 32 kişilik multiplayer haritaları da hesaba katarsak daha ne yapsın adamlar?