F1 2013

    0
    16

    Şu anda karşımda hem Formula 1 tutkunları, yani hardcore Formula1’ciler, hem de sadece farklı bir yarış oyunu oynamak isteyenler var (Sayfayı boş geçmek istemeyenlere de selam olsun!) ve ben yazdıklarımla her iki tarafı da tatmin etmek istiyorum. İşim zor çünkü bizzat “hardcore” tarafında değilim ve bu yüzden ağır detaylara giremeyeceğim için şimdiden beni affetmenizi dilemekten başka bir şey gelmiyor elimden. Yine de orta yolu bulacağımıza ve mutlu sona ulaşacağımıza eminim zira karşımızda oyun dünyasının lisanslı olarak piyasada yer alan tek Formula 1 oyunu duruyor ve yapımcı koltuğunda da Codemasters var.

    Geçtiğimiz birkaç yılın Formula 1 oyunları da bana nasip olduğu için öncelikle F1 2012 ve F1 2013 arasındaki temel farklara değinmek lazım gelir. Aslına bakarsanız, Codemasters ilk Formula 1 oyununu o kadar başarılı bir şekilde ortaya koymuştu ki o oyundan, bu oyuna kadar şöyle bir baktığımda F1 2012 ve F1 2013 arasında gözle görünür bir fark yok desem yeridir. Hoş, otomobillerden, pistlere ve hatta kurallarına kadar standart yapıda olan bir oluşuma ne ekleyebilirsiniz ki? İki oyun arasındaki grafik kalitesine bakıyorum, her şey çok güzel görünüyor ama fark göremiyorum. Hani geçen sene en azından pilotun kaskına düşen yağmur damlalarından bahsedebiliyordum ama bu sene göze çarpan bir fark göremedim. (“Kum fırtınası mı bekliyordun bre zındık!” diyebilirsiniz ki haklısınız.)

    Dikkatime takılan teknik bir detay var aslında ki böyle bir detayı bu yoklukta düşünmek sadece Codemasters’a has bir olay olabilir ancak. Daha önce herhangi bir Formula 1 oyununda lastik patlattığınız oldu mu, bilmiyorum ama bu oyunda bu konu için önemli bir detayla karşılaşacaksınız. Orijinal haliyle “force-feedback” olarak adlandırabileceğim bu detay sayesinde lastikleriniz aşınmaya yüz tuttuğunda direksiyonunuz veya gamepad’iniz titremeye başlayacak ve sizi daha kontrollü davranmaya davet edecek. Yine teknik bir fark olarak, yarış esnasında oyununuzu kaydedebilme imkânı sunmuşlar ki zamanı kısıtlı oyuncular için uzun yarışları tamamlama zorunluluğu böylece ortadan kalkmış.04

    F1 serisi, simülasyon ağırlığı taşısa da o ağır yükü ince detaylarla hafifletmeyi bildi şu ana kadar. F1 2013 de aynı kıvamda olmuş bence. Hani diyorum ya “ağır bir Formula 1 hayranı değilim” diye, işte ben ve benim gibilerin oyunu oynamasına böylelikle olanak tanınmış oluyor. Birazdan bahsini edeceğim “Genç Sürücü” testinden örnek verecek olursam, ilk iki test bir yana dursun, kalan testleri başarılı bir şekilde sonuçlandırana kadar göbeğim çatladı resmen ki buna rağmen her birinden sadece bronz madalya alabildim, siz düşünün. (Bu test olmadan direkt kariyer sezonuna başladığımı düşünsenize…) Benim olayım nedir? Gaza bas, araba gitsin, frene bas, araba dursun (Vites atma olayına bile girmedim dikkat ederseniz.) ama Formula 1 oynuyoruz işte, olay göründüğü gibi kolay değil.

    Yeni bir F1’e gerek var mıydı?
    Buraya kadar bahsettiklerim, yeni bir Formula 1 oyununu gereksiz kılıyor olabilir ama sizi tatmin eder mi, bilmiyorum, F1 2013’ü çekici kılmak adına elinden geleni yapmış Codemasters. Bu konuya ait en büyük olay da 80’lerin ve 90’ların F1 yarışçılarını ve otomobillerini kullanabilecek olmanız. Michael Schumacher ve klasik bir Ferrari’den bahsediyorum! Klasik F1 otomobilleri gerçekleriyle birebir modellenmişler ve sürüş hissiyatları da çok farklı. İş olsun diye ortaya atılmış bir içerik gibi görünmesin diye elinden geleni yapmış Codemasters ki bu konuda gerçekten tebrikler yağdırabilirsiniz oyunu oynadığınız zaman. 1980’ler, oyunun standart versiyona ait ve “klasik” versiyonunu satın alırsanız, 90’ların klasik yarışçılarına ve otomobillerine de sahip olabileceksiniz. Öte yandan 90’lar paketini ayrıca DLC olarak satın alabiliyorsunuz.
    Yarış oyunlarında her şeyden önce kariyer modunu tercih ettiğinizi tahmin edebiliyorum. O yüzden gelin, beraber bir kariyer başlangıcı yapalım ve dünden bugüne neler değişmiş, şöyle bir göz atalım. Codemasters’ın yarış oyunlarına has sunum kalitesi burada da varlığını ortaya koyuyor hemen. Takım arkadaşlarınız tarafından şefkatle karşılanıyorsunuz; adınızı, soyadınızı ve zorluk derecesini belirliyor ve son aşamada kokpite yerleşerek “Haydi bismillah!” diyorsunuz. Kariyer moduna başlamadan önce iki günlük Genç Sürücü Testi’ni geçmeniz lazım. Yanlış anlaşılmasın, iki gün boyunca bu testle uğraşacak değilsiniz. Olayın “iki günlük” kısmı sadece gerçekçilik tarafına hitap ediyor ki aslında başlangıç için testin bir günlük kısmını halletmeniz yeterli. Bu aşamayı atlayamıyorsunuz zaten ama atlamamanız da gerekiyor zira karşınızda bir yarış oyununa nazaran farklı mekanikleri olan bir yarış türü var. Mesela KERS ve DRS nedir, nasıl kullanılır, bilir misiniz? Virajları almanın incelikleri nelerdir mesela? Bunların tamamını bu iki günlük eğitim süresi boyunca bizzat test ederek ve kısa videolar izleyerek öğreneceksiniz.

    Kariyerinize hâlihazırda üç takımdan birini (Infiniti Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, Vodafone McLaren Mercedes) seçerek başlıyorsunuz ve Genç Sürücü Testi boyunca alacağınız puan ve madalyalar size yeni takımların kapılarını aralıyor. Mesela tüm puan ve madalyaları toplarsanız Lotus takımı açılıyor.06

    Yeri gelmişken bir hatırlatma daha yapayım ki bunu her yarış oyununu incelerken yapıyorum, F1 2013’ü mutlaka ama mutlaka basınç hassasiyeti olan bir gamepad veya sağlam bir direksiyon seti ile oynayın çünkü diğer türlü oyunun tüm hissiyatı kayboluyor diyebilirim. Hani normal bir yarış oyunu hantal bir klavyeyle oynanabilir ama konu Formula 1 yarışları olduğu için bu konuda hassas olmakta yarar var.

    Oyunun multiplayer tarafı 16 oyuncuyu bir arada barındırabiliyor ve tahmin edeceğiniz seviyede bir içeriğe sahip. Ekranı ikiye bölen split screen özelliği de eksik tutulmamış ki birileriyle yan yana oynayabilmeniz mümkün.

    Neredesin yeni nesil…
    Oyun sağanağına tutulduğumuz şu son dönem, yepyeni bir dönemin açılış perdesi gibi resmen. Yeni nesil konsolların piyasaya çıkmasına sayılı bir zaman kaldı ve şu geçtiğimiz birkaç ay içerisinde piyasaya çıkan her oyunun yeni nesil konsollarda nasıl görüneceğini merak ediyorsunuz, değil mi? Açıkçası ben meraktan ölüyorum. FIFA 14 gibi demirbaşlar ve Grand Theft Auto V gibi olmazsa olmazlar nasıl karşımıza çıkacak dersiniz? F1 2013 yeni konsollarda yerini alır mı, bilmiyorum ama kulağıma takılan bir söylenti, bu oyunun serinin finali olacağı yönünde. Eğer F1 2013’ün yeni nesil versiyonu gibi bir şey olmazsa sırf yeni nesil konsollarda en az bir tane Formula 1 oyunu olsun diye piyasaya F1 2014 çıkar diye düşünüyorum ve bunu da önümüzdeki yılın bu aylarında göreceğiz kısmetse.

    Lafın bittiği yere geldik yine ve konuyu bağlamam gerekiyor. Piyasadaki tek lisanslı Formula 1 oyunuyla karşı karşıya olduğunuz için alternatifiniz olmadığını biliyorsunuz. Buna rağmen karşınızda yeni bir Formula 1 oyunu olup olmadığına karar vermek yine size düşüyor. F1 2012’den memnunsanız, kaldığınız yerden devam edebilirsiniz ama bu sefer de klasik Formula 1 yarışlarından mahrum kalırsınız. İçinize sinmesi açısından en iyisi alın F1 2013’ü, gözünüz arkada kalmasın. Sonrasında bana dua mı edersiniz, küfür mü edersiniz, orasını kestiremiyorum işte…

    Ertekin Bayındır