Monkey Island’ın yaratıcısıyla topluluk fonlamalı oyun geliştirmenin zorlukları üzerine…

Monkey Island serisinin yaratıcısı Ron Gilbert indie oyun yapımcılarının kullandığı topluluk fonlamalı sistem üzerine bazı eleştirilerde bulundu.

Monkey Island’ın arkasındaki gücün Tim Schafer olduğu ile alakalı yanlış bir görüş yayılmış durumda, oysa ilk iki oyunun arkasındaki esas beyin Ron Gilbert idi. Lucas Arts’ın ilk iki oyununda tasarımcı koltuğunda oturan ve ayrıca Tim Schafer ve Dave Grossman ile beraber oyunun metin yazarlığını da üstlenen Ron Gilbert’in ardından üçüncü oyun olan The Curse of Monkey Island’da bu görevi Larry Ahem / Jonathan Ackley, son oyun olan Escape from Monkey Island’da ise Sean Clark / Michael Stemmle üstlenmişti. Nihayetinde 2009 yılında bölümler halinde bize sunulan Tales of Monkey Island’da ise bu görev ilk iki oyunun yazarlarından Dave Grossman’a verilmişti.

Geçtiğimiz günlerde “Keşke Disney, Monkey Island’ın haklarını bana satsa.” diyerek gündeme oturan eski toprak, topluluk fonlamalı olarak geliştirilen Thimbleweek Park üzerine konuşurken bu yöntemle oyun finanse etmenin zorluklarından da bahsetti. Thimbleweed Park 626.000$’dan fazla destek toplayıp kısa sürede başarıya ulaşan bir Kickstarter kampanyasına imza atmıştı bazılarınızın hatırlayacağı gibi, bu da üst düzey grafiklerin kullanılmadığı, görece kısa bir macera oyunu için yeterli gibi gözüküyordu, değil mi?

“Banka hesabınızda 500.000$ görmek burnunuzu kaldırıyor çünkü bu pek çok insanın ki buna ben de dahil hayatı boyunca bir arada görmediği bir para. Ancak bu 500.000$’a sanki 5000$ hatta hatta 500$ dolar gibi davranmanız gerek, her kuruşun önemi var. Bu yüzden bir bütçeye sahip olmayı tercih ederim. Bir yayıncıya sahip olmanın en önemli avantajı size istediğiniz tarafa tutup çekebileceğiniz bir bütçe sunması, kötü tarafı ise ki bu çok rastlanan bir şeydir, sizin bütçenizi aşağı çekiyor ve geliştiricileri anlaşmayı yapabilmek için gerekli bütçe konusunda yalan söylemek zorunda bırakıyor olmaları. Kötü niyetten değil, bir şekilde kendilerini bu işin o paraya da yapılabileceğine ikna ediyorlar ve bu da genelde doğru olmuyor.”

“Lucasfilm’de iken ciddi anlamda bütçeye sahip olduğumuz zamanlar vardı ancak oluşturulan bu bütçelerin kanlı detaylarından da oldukça izole durumdaydık. Bir bütçe yapıp neticede bunun %20 üstüne çıkarsam ciddi bir fırça yiyebilirdim ancak insanların paralarının ödenmemesi gibi de değildi. Eğer kendi şirketinizi yürütüyor ve bunun için kendi paranızı kullanıyorsanız, para bittiğinde ödeme yapamayacaksınız ve insanlar da bundan hoşlanmayacaklar, üzerinde çalıştıkları işi de bırakacaklar.”

“Kısaca, bir bütçeniz var, peki en önemli giderleriniz neler? Elbette ilk sırada projeyi bitirebilmek için işe aldığınız insanlar var, işte böyle, onların ödemelerini yapmak önemli. Thimbleweed Park’ta beraber çalıştığım Gary Winnick ve beni ele alalım. İkimiz de 18 ay boyunca ücretsiz çalışmayı kaldırabilecek durumda değildik ve gerçek bir işten kazanacağımızın çeyreğini kazanıyor olmamızla birlikte ödememiz gereken kiralar ve borçlar da vardı. Diğer herkes alabileceğinin altında kazanıyordu ancak insanların ödemelerini yapıyor olmak bana göre önemli. Neticede birisi senin için bedava çalışmayı kabul ediyorsa sen onun birinci önceliği değilsin demektir. Kağıt üstünde ve lafta çok güzel şeyler söylense de eninde sonunda elinize geçen kaçırılmış deadline’lar ve laf olsun diye bitirilmiş işler olur.”

“Tester’lar, tester’lar ve tester’lar, işte oyun dünyasının en önemli ve en göz ardı edilen işi. Bazı geliştiriciler bundan kaçmaya çalışsa da bu paranızı en iyi harcayabileceğiniz yerlerden biridir keza test yapmamak size yola çıktıktan sonra acil yamalar, mutsuz oyuncular ve kötü inceleme skorları gibi ek maliyetler yükler.

İşte bu oyunlar böyle yapılıyor, zaman alıyor, çok maliyetli ve oldukça karmaşık bir sürece sahip.”

Tim Schafer ve Ron Gilbert. Oyun dünyasının en güzel ikilisi!

Tim Schafer ve Ron Gilbert. Oyun dünyasının en güzel ikilisi!

Henüz yorum yok.

Yorum Yapın

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

LEVELONLINE

Burası Türkiye'nin en çok satan oyun dergisi LEVEL'ın web sitesi... Site, dergiden bağımsız bir yapıya sahip. Yani site içeriği ayrı, dergi içeriği ayrı...

Her gün onlarca; haber, özel haber, inceleme ve makale yazıyoruz. Her gün güncelleniyoruz. Birçok son dakika haberi de cabası... Tüm bunları Türkiye'nin en tecrübeli oyun editörleri yapıyor.

TWITTER

@Ghostshoot Enes "The Last Headbanger" Özdemir.
“GİST” için indirimli bilet fırsatı! https://t.co/RITvfMhvlz https://t.co/52SqTCMRzy

Flickr