Rehber: 3D yazıcı ile adım adım figür basma rehberi

Selam millet!

LEVEL basılı dergide yayınlanan “3D Yazıcıyla Baskı Alma” yazısı umarım ilginizi çekmiştir. Baskı işlemi biraz karışık olduğu için o yazıda dikkat etmeniz gereken hususları olabildiğince anlatmaya çalışmıştım. Ama itiraf etmeliyim; neresinden baksanız yazımız hobiye yeni başlayanlar ya da biraz bilgisi olanlara daha çok hitap ediyordu.

Biz de 3D baskı olayını hiç bilmeyen kişilere nasıl anlatırız diye düşündük. Aklımıza baskı işlemini size fotoroman şeklinde sunmak geldi. Fotoromandaki son paragrafta tekrar görüşürüz.

3d yazıcı ile figür nasıl basılır?Öncelikle ne basacağımıza karar vermemiz gerekli. Thingsverse ve Cults3d gibi sitelerden ücretsiz STL dosyaları bulabilirsiniz. Daha tematik ve detaylı figürler istiyorsanız birçok yerde ücretli hizmet veren siteler mevcut. Ama hangisinin fiyatı uygun? Tek bir modele 50$ dolar isteyen manyak da var daha tüketici dostu olanlar da. Ben Loot Studios’u tercih ediyorum çünkü aylık 15$ gibi bir bağış karşılığında her ay 55’e yakın müthiş detaylı fantastik figürü; farklı programlara göre hazır destekli, farklı boyutlardaki ürün yelpazesiyle sunuyor. WH40 ve fantezi manyağı iseniz Patreon’dan 10$ destek vererek Alexei Konev’i de takip edebilirsiniz çünkü herkesin aksine verilen ücret karşılığında sadece o ayın ürününü değil geçmişteki bütün kütüphanesini açıyor ve her hafta yelpazesine yeni ürün ekliyor.

Loot Studios destekleri hazır sunduğu için Chitubox’ta yazıcının basması gereken ayarları giriyoruz. Sonra STL dosyasını USB’ye yüklüyoruz. Bilgisayarımda Chitubox açıkken SS alamadığım için ceple çekmek zorunda kaldım.

USB aygıtını 3D yazıcıya takıyoruz.

- Advertisement -

Reçinemizi iyice karışana kadar şöyle bir dakika kolumuz kopana kadar sallıyoruz. Eğer bulunduğunuz oda eksi derecelerdeyse odayı ısıtıyoruz.

Reçineyi döktüğümüz hazne olan VAT’ın LCD ekranın üzerine, vidalarla tam olarak sabitlendiğinden emin oluyoruz.

Reçinemizi platform VAT’a indiğinde taşmayacak kadar dolduruyoruz. Zaten orada bir MAX işareti var ama ben oraya kadar bile doldurmuyorum.

Print’i seçiyoruz.

Basmak istediğimiz figürün resmi ve dosya ismi çıkıyor. Ona tıklıyoruz.

Oynat Ufuk’cuğum tuşuna nazikçe dokunuyoruz.

Koruyucu kapağı kesinlikle üzerine kapatıyoruz. Bu daha az koku salınmasını sağlıyor ve en önemlisi dışarıdan gelecek ışığı keserek reçinenin başka ışık kaynaklarından etkilenmesini engelliyor.

Yazıcının başında 1-2 dakika durup en azından başlangıçta bir sorun olmadığını anlamak için bekliyoruz.

Bu baskı toplam 3 saat 40 dakika sürdü. Baskı işlemi bitmiş ve platform kalkarak makine basımı durdurmuş.

Elimizi içine daldırabileceğimiz kadar sıcaklıkta suyla dolu olan kabımızı, mikrofiber bezlerimizi ve kağıt havlumuzu hazır ediyoruz.

Baskı işleminin gerçekleşeceği odada 15-20 dakika kalacağım için yarım yüz maskemi de takıyorum. Çünkü gaz halindeki toksik reçineyi ciğerlerime çekmek istemiyorum.

Üzerinde birçok ameliyat yaptığım karton parçamı, spatulamı, ıslak mendilimi, hunimi hazır ediyorum. Figürleri sökmek ve yazıcıyı temizlemek için hazırım.

Muayene eldivenlerimi mutlaka ama mutlaka takıyorum çünkü derimin reçineye temas etmesini istemiyorum. Bunlar pudralı eldivenler, çalışmaya başlamadan evvel ellerimi yıkayıp pudradan kurtuluyorum.

Platformun tepesindeki büyük vidayı gevşeterek onu yerinden çıkartıyorum.

Platformu kartonun üzerinde denk getirecek şekilde inceliyorum ki damlayan reçineler halıya ya da üzerime denk gelmesin. Bir terslik fark ediyorum.

Yalan söylemeyeyim bu aksiliği baskı esnasında cihazı kontrol ederken zaten fark etmiştim. İki figürde yırtılma var. Bunu görünce ilk başta küfür etmiştim ama sonra bu baskının sizler için olduğunu düşününce iyi ki hatalı baskı var dedim. Çünkü güzel bir örnek olacak. Neden böyle bir sonuç aldım diye ayarlarımı kurcalamaya başladım. Platform yukarı çekiş hızımı azaltmaya karar verdim ama asıl sorun bu olamazdı çünkü o zaman bu yırtılmanın daha önce olması gerekirdi. Sonra yaptığım bir şey aklıma geldi, makine çalışırken VAT’a yeni reçine eklemiştim. VAT’ta hâlihazırda ısınan reçinenin üzerine soğuk reçineyi ekleyince kürleme esnasında reçine tam katılaşamamıştı. Kendime ders çıkardım, bundan sonra cihazı “Pause” edip sonra yeni reçine ekleyeceğim. Bunun gibi sıkıntılarla karşılaşacaksınız her zaman mükemmel baskıyı alamıyorsunuz ve bir dedektif gibi sorunu bulmalısınız.

Spatulayla dik bir açıyla bastırmadan olabildiğince nazik şekilde iterek platforma yapışan baskıları söküyoruz.

Platformun altını, üstünü, yanlarını, (Anycubic Mono X ise) alttaki vidalara bulaşan reçineyi iyice temizleyene kadar 3-4 ıslak mendik feda ederek siliyoruz. Ve sonunda kâğıt havluyla kuruluyoruz.

Huniyi reçine şişesine koyuyoruz, onun da içine cihazın içinden çıkan kâğıt filtreyi yerleştiriyoruz. Ve VAT’ın içindeki arta kalan reçineyi sonra tekrar kullanmak üzere şişeye boşaltıyoruz. Sabırla bekleyin reçine iyice aktıktan sonra bırakın.

VAT’ın içini ıslak mendille iyice temizleyene kadar silin. Durmadan yeni ıslak mendil kullanmaktan çekinmeyin. Bu parça çok önemli, içinde hiçbir katılaşmamış reçine kalmadığından emin olduktan sonra işlemi bitirin.

Mikrofiber bezle kurulayın. VAT’ın kenarlarında mutlaka sıvı reçine kalıyor nedense ıslak bezle onlar tam çıkmıyor ama mikrofiber bunu emiyor. Yani zamanla mikrofiberinize reçine bulaşıyor. Ben yaklaşık 25 baskıdan sonra bu mikrofiber bezin değişme ve yıkanma vaktinin geldiğine karar verdim. Çünkü sildikçe üzerinde kalan artık reçinenin izini FEP dediğimiz plastik yüzeyde bırakmaya başlamıştı.

Spatulayla söktüğümüz figürleri sıcak suyun içinde atıp 20 saniye beklettikten sonra destek parçalarını balık kılçığı ayıklar gibi kolaylıkla söküyoruz. Makine temizlendi, figürlerin destekleri olabildiğince çıkarıldı. Şimdi yıkama ve kürleme aşamasına geçiyoruz.

İzopropil alkolü şu gördüğünüz turşu kabına döküp figürü 5-6 dakika batırıp çıkartarak yıkayın. Oje kurutma makinesinin altındaki folyoya yatırarak 20 dakika beklettikten sonra hazır hale getirebilirsiniz.

Ama ben Wash&Cure istasyonu kullanacağım.

Kürleme tablasını çıkartıyoruz.

Yansıtma yüzeyini çıkartıyoruz.

İçinde İzopropil alkol olan yıkama haznemizi istasyona yerleştiriyoruz.

Figürleri içine atıp, sayacı 10 dakikaya getirip otomatik yıkama işlemini başlatıyoruz.

Yıkama işlemi bittikten sonra figürleri kâğıt havluyla kurutuyoruz. Çünkü üzerinde alkol varken kürleme işlemini başlatırsak yüzeyinde izler kalabilir.

Eğer sıcak sudan çıkardıktan sonra figürün ulaşamadığınız yerlerinde destek çubukları varsa bunları sökmenin tam vakti. Parmaklarınızla ulaşamadığınız noktalara yan keskiyle girebilirsiniz. Kestiğiniz parçaları figürün üzerinde bırakmayın eğer bu şekilde kürlerseniz fotoda gördüğünüz parça oraya yapışır kalır. Bu minik parçaları ince uçlu bir cımbızla temizleyin.

Yansıtıcı yüzeyi ve kürleme tablasını cihaza geri taktıktan sonra figürleri üzerine yerleştirin.

Anycubic 3 santimlik figürler için 3 dakika kürleme veriyor ben fazla kürleme göz çıkarmaz deyip 1 dakika kendim ekliyorum. Oje kurutma makinesinde 20 dakika demiştim lakin onun UV ışığı bununki kadar kuvvetli değil. O yüzden buradaki 3 dakika oje kurutma makinesindeki 20 dakikaya denk geliyor.

Gene yarı yüz maskemi takıyorum. Çünkü sprey boyanın pigment parçalarını solumak istemiyorum.

Figürümü ve sprey boyalarımı hazır ediyorum.

Sprey boyamı yaklaşık bir dakika iyice karışması için çalkalıyorum.

Hava yağmurlu ama çok soğuk olmadığı için sprey boyayı yaklaşık 30 santim uzaktan sıkarak figürü önce siyahla kaplıyorum. Bu işlem boyama aşamasına geldiğimde gölge kalması gereken yerleri görmeme kolaylık sağlayacak.

Mermer bir yüzey olacağı için Citadel’in WraithBone rengini seçerek 15 derecelik bir açıyla aynı mesafeden, kısa ve aralıklı puflarla boyayı sıkıyorum. Güneşin 15 derecelik bir açıyla vurduğunu hayal ederek boyayı sıktım böylece gölgelerim ona göre oluşacak.

Evet! Uzun bir yolculuktan sonra figürümüz hazır. İster bu şekilde sergileyin isterseniz boyamaya başlayın! Şu an her türlü gideri var.

Yarın 3D baskı alacak olsanız temel olarak bilmeniz gereken her şeyi göstermiş olduk. Elbette yaşayacağınız bazı sorunlar olacak (aynı benim baskımda olduğu gibi). Onları da internetten araştırarak rahatlıkla çözebiliyorsunuz. Bu yazıda kullandığım Anycubic Mono X’i denememiz için bize gönderen Erkan Uygun’a teşekkür ederim. Kendi işini yavaş yavaş kuran genç bir yatırımcı ve şu an rahatlıkla söyleyebilirim piyasadaki en uygun fiyata reçineleri ve makineleri ondan edinebilirsiniz. Kendisine ulaşmak için Instagram 3dprintgurmesi’nden benimle temasa geçebilirsiniz.

Son Haberler

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

Önerilen Haberler